Naujienos
SpausdintiSeime priimtas Mažųjų bendrijų įstatymas
Mažoji bendrija – galimybė smulkiajam verslui pradėti veikti lanksčiai ir greitai
2012 m. birželio 29 d. Seime priimtas Mažųjų bendrijų ĮSTATYMAS. Mažoji bendrija (MB) bus alternatyva Uždarajai akcinei bendrovei (UAB) ir Individualiai įmonei (IĮ) ir sudarys galimybę verslo organizavimą ir vykdymą grįsti asmeniniu pasitikėjimu, paremtu bendradarbiavimo principu. Įstatymas skirtas smulkiojo verslo pradžiai paspartinti, be to, remiantis jo nuostatomis bus sudarytos sąlygos įsisteigti greitai ir mažiausiomis sąnaudomis. Planuojama, kad verslininkai, steigdami įmones, šią teisinę formą galės pasirinkti jau nuo 2012 m. rugsėjo 1 d.
Mažoji bendrija naudinga steigti žmonėms siekiantiems kurti šeimos verslą, gerai pažįstantiems vienas kitą bei kuriantiems verslą ir kartu siekiantiems dalyvauti mažosios bendrijos valdyme.
Mažoji bendrija yra ribotos civilinės atsakomybės privatusis juridinis asmuo – įmonė, kurios steigėjais galėtų būti tik fiziniai asmenys, kurių gali būti ne daugiau kaip 10. Mažosios bendrijos nariu gali būti fizinis asmuo, įnešęs ar įsipareigojęs įnešti įnašą į mažąją bendriją, taip pat nario teises įgijęs fizinis asmuo.
Įstatyme numatyta, kad mažosios bendrijos nario įnašais gali būti nariui nuosavybės teise priklausantis turtas, perduotas bendrijai, pinigai ar kitoks turtas. Įnašu negali būti darbai ir paslaugos. Su mažosios bendrijos nariais darbo sutartys nebus sudaromos. Mažųjų bendrijų nariai negali turėti darbo santykių su savo mažosiomis bendrijomis, kurios nariais jie yra.
Šiai juridinio asmens teisinei formai netaikomas minimalaus kapitalo reikalavimas. Įstatyme reglamentuotos nario teisių perleidimo ar nario savanoriško pasitraukimo procedūros.
Mažosios bendrijos steigėjai (nariai) gali pasirinkti vieną iš dviejų mažosios bendrijos organų struktūrų: kai yra tik mažosios bendrijos narių susirinkimas, kuris kartu yra ir valdymo organas (šiuo atveju nebūtų kitų organų, tik būtų susirinkimo išrinktas mažosios bendrijos atstovas, tačiau sprendimus visais veiklos klausimais priimtų mažosios bendrijos narių susirinkimas); kai yra narių susirinkimas ir vienasmenis valdymo organas – mažosios bendrijos vadovas, su kuriuo būtų sudaroma civilinė (paslaugų) sutartis.
Atsižvelgiant į vieną pagrindinių mažosios bendrijos tikslų – veiklos ir valdymo paprastumą, lankstumą, nustatyta, kad bendrijos narių susirinkimo sprendimai bus priimami paprasta visų narių balsų dauguma, išskyrus nustatytas išimtis, kai sprendimams priimti reikės didesnės nei įstatyme nustatyta mažosios bendrijos narių balsų daugumos. Tokiomis išimtimis bus laikomi mažosios bendrijos narių susirinkimo sprendimai dėl mažosios bendrijos nuostatų, finansinių metų pelno paskirstymo, reorganizavimo, pertvarkymo, likvidavimo, kuriems priimti būtų reikalinga kvalifikuota ne mažesnė nei 2/3 visų mažosios bendrijos narių balsų dauguma. Mažosios bendrijos narių susirinkimo vienbalsio pritarimo reikės sprendžiant klausimus dėl naujų narių priėmimo, narių nepiniginių įnašų, trumpesnio nei finansiniai metai laikotarpio pelno paskirstymo. Priimant tokius sprendimus susirinkime turės dalyvauti visi mažosios bendrijos nariai.
Mažųjų bendrijų įstatyme taip pat įtvirtinti tam tikri reguliavimo ypatumai, jeigu mažąją bendriją sudarys vienas narys. Tokiu atveju nereikės šaukti mažosios bendrijos narių susirinkimo, nebus taikomos šio susirinkimo organizavimą ir sprendimų priėmimą juose reguliuojančios nuostatos. Šio nario raštiški sprendimai bus prilyginami mažosios bendrijos narių susirinkimo sprendimams.
Mažųjų bendrijų įstatyme įtvirtinta galimybė mažosios bendrijos nariams gauti lėšų, kaip avansu išmokamą pelną, asmeniniams poreikiams, galimybė mažosios bendrijos pelną paskirstyti ne tik pasibaigus mažosios bendrijos finansiniams metams, bet ir jiems nepasibaigus. Ši nuostata leis pelningai veiklą vykdančiai mažajai bendrijai išmokėti jos nariams tenkančią pelno dalį ir nepasibaigus mažosios bendrijos finansiniams metams. Pasibaigus finansiniams metams paaiškėjus, kad avansu išmokėta pelno dalis yra didesnė, nei priklausytų mažosios bendrijos nariui, šį skirtumą narys turi grąžinti mažajai bendrijai.
Nustatytos mažosios bendrijos narių socialinės garantijos analogiškos toms, kurios taikomos individualių įmonių savininkams, tikrųjų ūkinių bendrijų ir komanditinių ūkinių bendrijų nariams.
Mažąją bendriją steigti naudinga, nes mažesnės steigimo išlaidos, nėra minimalaus kapitalo reikalavimo, neprivaloma atidaryti kaupiamosios sąskaitos, paprastas mažosios bendrijos valdymas , paprastesni apskaitos reikalavimai, teisiniu reguliavimu daug nuostatų paliekama mažosios bendrijos dalyvių savireguliacijai bei galimybė bendriją steigti ir elektroniniu būdu.
Iki 2012 m. rugsėjo 1 d. Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos turi parengti ir (ar) priimti Įstatymo ir jo lydimųjų įstatymų įgyvendinamuosius teisės aktus (pvz., pavyzdinius steigimo dokumentus, verslo apskaitos standartą ir pan.).
VšĮ „Versli Lietuva“ atstovė regione Ina Smalinskienė
tel. 8 613 97695
el. paštas: [email protected]